Saturday, May 16, 2009

Sensasi: Hari Simfoni Warisan.. ( Persatuan Sejarah) PERMAS..Matap dan contoh Persatuan Terbaik tahun ini...

Tjg Malim- Beberapa hari yang lepas semasa saya pergi ke Bangunan HEP, Saya sempat melihat beberapa orang yang saya lihat seperti sibuk ke sana ke mari. Saya sendiri tidak begitu mengenali orang tersebut. Jadi sebagai seorang wartawan UPSI-INSIDER yang ingin mendapatkan berita sensasi saya pun mendekatkan diri dengan orang tersebut. Namun hajat saya tidak kesampaian kerana dia telahpun terlebih dahulu masuk ke dalam bangunan tersebut berjumpa dengan pegawai HEP. Namun begitu hasrat saya ingin berjumpa dengan orang tersebut juga tidak tercapai kerana selepas itu saya terpaksa ke perpustakaan kerana mendapat pangilan daripada rakan saya.

Namun nasib saya agak baik kerana pada malam itu saya sempat berbual dengan seorang mahasiswa yang ingin dikenali sebagai Mr M yang akhirnya membongkar mengenai kesibukan orang yang saya maksudkan dia atas tadi. Rupa-rupanya orang yang saya nampak di HEP menurut MR M adalah beberapa orang Majlis Tertinggi dan exco Persatuan Mahasiswa Sejarah ( PERMAS) dan mereka inilah menurutnya bertungkus lumus untuk menjayakan program besar yang akan dijalankan oleh PERMAS pada semester depan. Menurutnya lagi beliau sendiri merasakan bahawa kesanggupan beberapa orang exco PERMAS untuk tidak balik cuti bagi menjayakan program yang dikatakan agak besar. Mr. M turut menambah selain MT & exco PERMAS terdapat beberapa orang lagi ketua AJK program yang turut sama bertungkus lumus bagi memastikan program ini nanti berjalan sama. malah menurut Mr.M ada dikalangan MT & Exco ini daripada Sarawak yang sanggup tidak balik awal bagi memastikan persiapan dilakukan dengan rapi dan menurutnya lagi ada juga dikalangan mereka yang akan menjalankan ROS tetapi sanggup balik lewat dan tambahnya lagi kesanggupan beberapa MT, exco & Ketua AJK semester 6 yang sepatutnya sudah bersedia untuk mencari bahan untuk tesis mengorbankan masa mereka untuk menjayakan program ini. Menurut Mr. M yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang ini mengatakan lagi dia begitu teruja dan bangga dengan komitmen MT,Exco dan Ketua AJk program ini yang sanggup mengetepikan kepentingan diri bagi menjayakan program ini.Selain itu apabila ditanya kepada dia apakah MT dan Exco PERMAS dapat menunaikan janji mereka dahulu Mr M mengatakan mereka telah berjaya menunaikan janji mereka kepada seluruh ahli PERMAS. Menurutnya lagi pimpinan PERMAS kali ini adlah terbaik dan sangat kuat. Malah manifesto mereka semasa berkempen jawatan dahulu sudah ditunaikan. Pada pemilihan akan datang menurutnya lagi kalau boleh semua MT sekarang ini harus dikekalkan kerana kepimpinan mereka sudah terbukti dan tidak boleh dinaafikan.

Mr. M juga menyatakan bahawa setakat ini PERMAS merupakan antara persatuan yang tengah naik dan hangat. Jadi jika hari simfoni warisan nanti menjadi maka ia secara tidak langsung ia akan mengiktiraf PERMAS sebagai Persatuan terbaik di UPSI. Oleh itu beliau menyeru supaya semua warga UPSI untuk menyokong program ini nanti..

UPSI-INSIDER kata:
Sesuatu yang agak mengejutkan kerana sebelum ini ada berita mengatakan perpecahan di kalangan MT-MT PERMAS tetapi selepas risikan dijalankan ia merupakan satu khabar angin dan sememangnya MT-MT PERMAS bersatu padu dan kalau diberi indeks KPI beberapa orang MT dan Exco nya dianggap cemerlang. Saya sendiri walaupun bukan dari pelajar Sejarah dan ahli PERMAS, tetapi saya berasa bangga kerana ada dikalangan persatuan yang sungguh mantap dan beberapa mT dan Exconya dikatakan berpontensi menjadi pemimpin yang baik beberapa semester akan datang. Saya difahamkan menerusi sumber yang sahih mengatakan beberapa Exco junior PERMAS dikatakan berpontensi suatu hari nanti untuk menjadi MPP kerana keupayaan exco-exco ini mengendalikan beberapa isu mahasiswa sejarah dan program mereka sudah terbukti mantap dan sudah masuk beberapa akhbar utama negara. Antara Isu yang sempat saya ketahui menerusi temubual dan risikan dengan beberapa ahli PERMAS mengatakan bahawa isu seperti minor semester 2 yang diperjuangkan PERMAS telah berjaya dan menurut seorang informer saya mengatakan dua orang exconya tersebut dan beberapa rakan mereka telah turun naik ke Canselori untuk berbincang isu minor dengan pegawai akademik hingga akhirnya perjuangan mereka berjaya. Selain itu menurut seorang lagi informer saya yang dikenali sebagai Murad mengatakan keprihatinan MT PERMAS semester ini sangat jelas terutama sekali dalam kebajikan. Menurutnya lagi inisiatif yang ditunjukkan mereka jelas dalam membantu beberapa mahasiswa sejarah yang ditimpa kemalangan. Menurutnya keprihatinan ini menunujukkan bahawa kepimpinan PERMAS berjiwa ahli dan dia juga memuji kepimpinan PERMAS yang diketuai oleh Abu Hanifah ini.

Malah UPSI-Insider sendiri sempat mengujungi blog mereka dan melihat senarai MT-MT PERMAS dan upsi-insider terus melakukan risikan untuk mengetahui apakah benar mereka ini sangat mantap. Jawapannya adalah benar. Malah menurut sumber daripada seorang mahasiswa semeter 4 Sejarah sekarang menyatakan setiap semester pelajar Sejarah pasti mengenali MT mereka kerana mereka mudah mesra dan sentiasa turun padang. Jadi sebenarnya bila tidak ada kepincangan di dalam PERMAS agak sukarlah untuk UPSI-INSIDER mengkritik kerana hanya satu di dalam hati UPSI-INISDER iaitu pujian dan ucapan tahniah kepada PERMAS. Namun begitu terdetik di hati UPSI-Insider bila agaknya Persatuan Upsi-Insider sendiri iaitu Persatuan Mahasiswa Sains akan menjadi seperti PERMAS. UPSI-Insider sendiri melihat perlu ada perubahan di dlaam PMS supaya dapat mengembalikan kegemilangan PMS dan saya sendiris ebagai Ahli PMS mencadangkan agar PMS membuat satu karnival seperti yang akan dibuat oleh PERMAS semester akan datang...

# UPSI-INSIDER berjanji akan mendedahkan beberapa lagi isu hot dan hangat pada masa akan datang.

TRIPLE J,
Editor

( AHLI PMS Semeter 4)

No comments:

Post a Comment